Handelsbetingelser


Nedenstående handelsbetingelser er gældende for alle ordrer foretaget på optimera.dk.


optimera.dk ejes og opdateres af:
Saint Gobain Distribution Denmark A/S
Park Allé 370
2605 Brøndby
CVR-nr.:  81 82 25 14


Saint Gobain Distribution Denmark A/S er din aftalepart for alle handler foretaget på optimera.dk.

 

Når du handler med www.optimera.dk indgås aftaler på dansk. Du skal være fyldt 18 år for at handle på optimera.dk - er du under 18 år, skal du have samtykke fra dine forældre.

 

www.optimera.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbruger hotline, når du handler hos os.
 

Sådan handler du hos os

På optimera.dk kan du finde inspiration til byggeprojekter og handle dine byggemarkedsvarer, når det passer dig.


Priser

Sådan køber du på optimera.dk

Restsalg

Leveringstidspunkt og fragt

Direkte varer

Forsinket levering

Fortrydelsesret

Reklamation

Ansvar

Betaling

Bestilling

Sikkerhed

Persondatapolitik

Webstatistik

Din sikkerhed på hjemmesiden

Klageadgang

Særlige vilkår - Optimera Rådgiveren
 

Priser

Alle prisangivelser er inklusiv moms og andre afgifter. Priserne er dagspriser.


Hver gang du lægger en vare i din indkøbskurv bliver totalbeløbet opdateret.


Vi gør opmærksom på, at prisen på en vare på optimera.dk ikke nødvendigvis er den samme som prisen på varen i Optimeras fysiske butikker.
 

Sådan køber du på optimera.dk

1. Vælg dine varer, og læg dem i din kurv.
2. Udfyld dine personlige oplysninger og din leveringsadresse.
3. Bekræft din bestilling og betal.
4. Du modtager herefter en ordrebekræftelse på e-mail.
5. Efter 1-3 hverdage (med mindre andet er angivet) modtager du dine varer.
6. Pengene trækkes ikke fra din konto, før vi har afsendt varerne til dig.

 
En bindende aftale mellem dig og optimera.dk er først indgået, når optimera.dk ved en ordrebekræftelse accepterer dit tilbud.

 

Restsalg

På optimera.dk har du til tider mulighed for at købe restvarer, som sælges til stærkt nedsatte priser og eventuelt i et lille antal. Du kan derfor risikere, at varerne hurtigt bliver udsolgt, og at vi ikke har mulighed for at skaffe nye eksemplarer af de pågældende varer. 
 

Leveringstidspunkt og fragt

Varer leveres overalt i Danmark på fastlandet, Bornholm og alle brofaste øer.


Vi ekspederer din ordre hurtigst muligt og leverer indenfor 1-3 hverdage, med mindre andet er angivet på hjemmesiden. Når din ordre er modtaget, sender vi dig en e-mail bekræftelse.


Vær opmærksom på, at leveringstiden afhænger af de varer, du har bestilt. De fleste varer er tilgængelige på vores central- eller volumelager og vil blive afsendt så hurtigt som muligt.

 

Du kan ikke selv vælge hvornår du vil have din bestilling leveret. Vi anbefaler, at du bestiller dine varer i god tid, så du er sikker på at have dem til tiden.


Forsendelsen af varerne sker med Post Danmark eller Danske Fragtmænd. Ordre afsendt med Danske Fragtmænd leveres til din kantsten.


Priser for fragt starter fra kr. 29.- ved små forsendelser med Post Danmark og kan blive op til 375 kr. ved forsendelse med egne fragtbiler. Bestiller du for over kr. 3.750,- er fragten gratis. Sammensætningen af dit indkøb afgør hvilken fragtmetode der benyttes. Beløbet vil fremgå af din kurv på optimera.dk.
 

Direkte varer

Nogle typer af varer bliver afsendt direkte fra producenten til dig, og her kan leveringstiden være varierende, da nogle produkter først bliver produceret umiddelbart inden de bliver afsendt. Under hvert produkt kan du under specifikationer se, hvor lang tid den gennemsnitlige leveringstid er. Når du har bestilt en vare, kontakter vi leverandøren for at få en præcis dato for levering, hvorefter vi vil kontakte dig med henblik på at aftale levering.


Ved direkte varer bliver varen afsendt direkte fra producentens lager til dig. I disse tilfælde vil fragtmanden stille varerne ved kantstenen. 

 

Ved forsinket levering

Der kan forekomme afvigelser og forsinkelser på hele eller dele af ordren. Det er derfor ikke nogen god ide, at booke håndværkere til at starte på opgaven samme dag, som levering forventes.


Levering af varer fra optimera.dk anses for sket, når du har fået varerne udleveret. 


Optimera.dk yder ikke kompensation for tabt tid hos dine håndværkere ved forsinket levering.

 

Fortrydelsesret

 

Du har 14 dages fortrydelsesret, når du handler på optimera.dk.

 

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag du;

  • har modtaget din vare
  • får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis
  • får det sidste parti, eller den sidste del i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om levering af en vare, der består af flere partier eller dele


Du skal inden 14 dage fra modtagelse give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Meddelelsen skal gives ved at kontakte kundeservice på Tlf48 78 44 55 eller Mail kundeservice@optimera.dk

 

I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret. Du finder vores fortrydelelsesformular i din ordrebekræftelse eller du kan vælge at benytte vores online fortrydelsesformular her


Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen, uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.


Du skal sende din ordre retur til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen. Ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind. Du bærer risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering.


Visse varer kan i kraft af deres art ikke returneres med normal post. Dette gælder for varer der har en samlet vægt over 15 kg, eller hvor længde, bredde eller højde er større end 150 cm. Udgifterne for returnering af disse varetyper forventes højst at beløbe sig til ca. 375 DKK.

 

Følgende varetyper er undtaget fortrydelsesretten: Levering af varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg,


Varens stand, når du sender den retur
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord - du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik.

 

Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.


For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk butik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug.


Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.


Hvis du benytter din fortrydelsesret, skal du afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen, og du skal returnere den uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind. Du bærer risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering.

 

Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.

 

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.


Hvis du fortryder købet, skal varerne sendes til:
Optimera
Park Allé 370
2605 Brøndby
Att. Kundeservice


Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.


Har du sendt en vare ind til fortrydelse, vil du altid få tilsendt en mail, når vi har modtaget varen. I mailen får du oplysninger om den videre proces i forbindelse med behandlingen af din fortrydelse/reklamation.


Hvad skal jeg sende med tilbage?
Du skal vedlægge en kopi af ordrebekræftelsen. Ekspeditionen går hurtigere hvis, du ligeledes udfylder vores online fortrydelsesformular.

 

Reklamation

Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse på varekøb.

 

Som forbruger har du 2 års reklamationsret på alle varer købt via optimera.dk, hvilket betyder, at du i tilfælde af mangler ved den leverede vare, enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Dette betinger selvfølgelig, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldene adfærd.

 

Eventuelle fejl eller mangler ved levering fra optimera.dk, skal påberåbes i rimelig tid efter, at du har opdaget fejlen. Det er din pligt at angive og på forlangende vise, hvori fejlen eller manglen består.


Opdager du en fejl skal du hurtigt rette henvendelse til optimera.dk. Du kan som udgangspunkt kun klage over fejl, der viser sig indenfor 2 år efter, at du har fået varen leveret.


Du kan også reklamere over en vare ved at tage kontakt til kundeservice på Tlf 48 78 44 55 eller Mail kundeservice@optimera.dk eller ved at indlevere varen i din nærmeste Optimera butik

 

Er reklamationen berettiget, refunderer vi naturligvis dine (rimelige) fragtomkostninger.

 

Varen sendes til:

Optimera

Park Allé 370

2605 Brøndby

Att.: kundeservice

 

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller lignende.

 

Husk at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage, og få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

 

Har du sendt en vare ind til reklamation, vil du altid få tilsendt en mail, når vi har modtaget varen. I mailen får du oplysninger om den videre proces i forbindelse med behandlingen af din fortrydelse/reklamation.

 

Ansvar

Det er altid dit ansvar, at den angivne ordre på optimera.dk er udfyldt korrekt. optimera.dk kan ikke stilles til ansvar for, om din ordre på optimera.dk er afgivet korrekt. 


Der ydes ingen erstatning for økonomiske tab i forbindelse med forsinket levering af varer. Dette gælder uanset om forsinkelsen skyldes fragtfirmaet, en af optimera.dk´s leverandører eller optimera.dk.


Ovenstående er gældende, med mindre andet følger af ufravigelige lovbestemmelser.
 

Betaling

Ved betaling med Dankort påløber der ikke betalingsomkostninger. Ved betaling med udenlandske kreditkort eller andre kreditkort udstedt i Danmark, må der påregnes gebyrer pålagt af PBS. Gebyret fremgår af din vareoversigt, inden du går til betaling.

 

Beløbet hæves først på dit kort, når varerne sendes fra www.optimera.dk. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.

 

Bestilling

Det er ikke muligt at se tidligere ordrer ved login på websitet. Hvis du ønsker at modtage en kopi af din ordrebekræftelse skal du sende en mail til Mail kundeservice@optimera.dk

 

Sikkerhed

Optimera.dk benytter en betalingsløsning leveret af DIBS A/S. Alle data vedrørende din betaling krypteres og sendes via SSL til DIBS. Det betyder, at det kun er DIBS, der kan læse dine betalingsdata.


Optimera.dk overholder DIBS' retningslinjer for internethandel.
 

Persondatapolitik

Alle data opbevares og behandles i fuld overensstemmelse med Persondataloven (lov nr. 429 af 31. maj 2000).


For at du kan indgå en aftale med optimera.dk er det nødvendigt at vi registrerer følgende oplysninger:

  • Navn
  • Adresse
  • Postnummer
  • By
  • Telefonnummer
  • E-mail adresse


Der registreres ingen personfølsomme oplysninger.


Du har i forbindelse med afgivelsen af din ordre altid mulighed for at afbryde, hvis du ikke vil aflevere de oplysninger, som vi beder om at få.


Oplysninger bruges udelukkende til at levere din ordre. Dine oplysninger bliver ikke solgt til tredjepart og du bliver ikke kontaktet i forbindelse med andet end det konkrete køb. Når der indsamles personoplysninger via vores website, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om præcis, hvilke oplysninger, der indsamles og hvorfor.


Medmindre du udtrykkeligt giver samtykke hertil, vil dine oplysninger ikke blive brugt til markedsføringsformål. Hvis du ikke længere ønsker at modtage e-mails med eksempelvis nyheder, aktiviteter eller tilbud, kan du selvfølgelig til enhver tid framelde dig igen ved at give os besked herom.

 

Vi har et samarbejde med Trustpilot, som benytter din e-mail adresse til at kunne sende dig en mail, så du kan vurdere/lave en anmeldelse af dit køb på optimera.dk.


Oplysningerne registreres hos optimera.dk og opbevares i 5 år, som det kræves af årsregnskabsloven, hvorefter oplysningerne slettes. Kundeoplysningerne opbevares og transmitteres ikke krypteret.


Følgende grupper af medarbejdere har adgang til de registrerede oplysninger: ledelsen, webshop, salg, logistik, distribution og markedsføring.


For at kunne levere dine varer videregiver vi dit navn, adresse og telefonnummer til vores leverandører/vognmænd.


Saint-Gobian Distribution Denmark A/S er anmeldt til Datatilsynet som dataansvarlig for indsamling og håndtering af data, herunder persondata.

 

Ifølge persondatalovgivningen har du som registreret hos optimera.dk altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen, og du har ret til indsigt i hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Du kan få indsigt i oplysninger ved at henvende dig til optimera.dk via e-mail Mail kundeservice@optimera.dk
 

Webstatistik

optimera.dk benytter sig af webanalyse værktøjer, der opsamler informationer som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende websitet har haft, hvor de kommer fra, hvilke dele af websitet der forlades med videre. Denne statistik bruges til at skabe en bedre kundeoplevelse og skabe en øget brugervenlighed.
 

Din sikkerhed på hjemmesiden

Vi vil gerne tilbyde en overskuelig og brugervenlig hjemmeside med tilbud og information, der er relevant for dig.


For at det kan lade sig gøre, bruger vi teknologier, der kan indsamle, behandle og sortere ikke-personlige oplysninger om, hvordan du og andre besøgende bruger vores hjemmeside.


Vi indsamler denne information ved hjælp af forskellige typer cookies og din computers IP-adresse. Oplysningerne fortæller intet om din identitet, og giver os ikke mulighed for at kontakte dig personligt.

 

Hvad er cookies?

En cookie er en lille fil med information, som en hjemmeside gemmer permanent på din computers harddisk. Cookien betyder, at hjemmesiden kan genkende din computer, og bruges til at forbedre brugervenligheden. En cookie giver ikke adgang til personlige oplysninger om dig, og kan ikke bruges til at spore din identitet.


En anden type cookie hedder sessionscookies. De knytter sig midlertidigt til din computer, når du besøger hjemmesiden, men slettes igen, når du lukker siden ned. Det vil sige, at de ikke lagres permanent på din harddisk.


De fleste virksomheder anvender cookies på deres hjemmesider for at forbedre brugervenligheden.


Hvordan bruger optimera.dk de ikke-personlige oplysninger fra cookies?

Vi bruger oplysningerne til rent statistiske formål og til at gøre vores hjemmeside mere brugervenlig. For eksempel undersøger vi, hvor mange besøgende vi har, og hvordan de færdes på vores hjemmeside. Det giver os viden om, hvilke sider, der fungerer godt, og hvilke sider, vi bør lave om.


Hvis du har købt noget på vores hjemmeside, kan vi bruge oplysningerne (i anonymiseret form) i en større undersøgelse eller analyse om f.eks. besøgendes købsadfærd. Oplysninger om dit konkrete køb bliver ikke brugt særskilt i forhold til dig som person, og du kan ikke identificeres.

 

Vi benytter Google adwords og SiteCatalyst til at få statistik på hvilke annoncer der klikkes på.


Kan jeg fravælge cookies?

Hvis du gerne vil vide, hvornår din computer modtager en cookie, kan du indstille din browser til at give dig besked om det. På den måde har du mulighed for selv at acceptere eller afvise en cookie. Din computer kan også opsættes til helt at afvise cookies.


Du skal dog være opmærksom på, at du risikerer, at funktioner på vores hjemmeside ikke længere virker optimalt, hvis du afviser vores cookies.
Hvis du ikke ønsker at bruge en hjemmeside med cookies, selvom du kender til sikkerheden, kan du lukke siden ned.


Bruger I information om min IP-adresse?

Selvom du har valgt at afvise cookies, kan de fleste hjemmesider se dit besøg via din IP-adresse. IP-adressen er et nummer, som automatisk er forbundet med din computer, når du bruger internettet.


Din IP-adresse efterlader kun ikke-personlige oplysninger, og vi bruger dem udelukkende til statistiske formål.


Vi bruger ikke disse informationer til andre formål.


Hvis du har spørgsmål eller kommentarer i øvrigt i forbindelse med dit besøg er du velkommen til at kontakte Kundeservice på Mail kundeservice@optimera.dk eller Tlf48 78 44 55.

 

Elektronisk information

Du kan altid afmelde dig elektronisk information fra Optimera. Hvis du ikke ønsker informationerne, kan du afmelde disse ved at klikke på afmeld-linket i de udsendte emails.

Klageadgang

Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til vores kundeservice på Mail kundeservice@optimera.dk eller Tlf48 78 44 55. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til relevante nævn på området, såfremt betingelserne herfor er opfyldt. Relevante nævn er Forbrugerklagenævnet, Kfst.dk, Carl Jacobsens vej 35, 2500 Valby. Mailadresse: kfst@kfst.dk

 

 

Særlige vilkår - Optimera-Rådgiveren

Udbyder og ansvar
Optimera-Rådgiveren med tilhørende tjenester ("Optimera-Rådgiveren") udbydes gratis og stilles frit til rådighed af Optimera (Saint-Gobain Distribution Denmark A/S), CVR-nr. 8182 2514, Park Allé 370, 2605 Brøndby ("Optimera").


Ved benyttelse af Optimera-Rådgiveren gælder nærværende vilkår.


Optimera-Rådgiveren er alene en vejledende tjeneste. Optimera-Rådgiveren må derfor ikke forveksles med eller erstatte konkret rådgivning.


Optimera frasiger sig ethvert ansvar i forbindelse med den faktiske udførsel af dit projekt. Det er således blandt andet dit eget ansvar at indhente fornødne tilladelser med videre, samt at sikre at gældende regler, vejledninger og lovgivning inden for området overholdes, og at projektet i øvrigt udføres fagmæssigt og sikkerhedsmæssigt korrekt.


Endvidere kan Optimera i intet tilfælde gøres ansvarlig for tab eller skader, der skyldes forkert vejledning, forkerte data eller oplysninger, forkert brug af Optimera-Rådgiveren, forkert udførelse eller at dit projekt kunne have været mere hensigtsmæssigt udført på anden måde.


Vejledning, forudsætninger og brug af Optimera-Rådgiveren

Optimera-Rådgiveren tager udgangspunkt i standardprojekter, hvorfor den trinvise guide udelukkende er vejledende, og kan derfor ikke sidestilles med professionel rådgivning eller sammenlignes fuldt ud med dit projekt. Du skal derfor være opmærksom på de grundlæggende forudsætninger som Optimera-Rådgiveren er baseret på, se blandt andet lige nedenfor og de generelle oplysninger i og om Optimera-Rådgiveren. Såfremt dine forhold eller dit projekt afviger fra de beskrevne forudsætninger, vil dette have betydning for materialevalg og udførsel af projektet.


Optimera-Rådgiveren tager udgangspunkt i let tilgængelige projekter, og det kan derfor have stor betydning for materialevalg og vejledning, hvis dit projekt adskiller sig herfra. Optimera-Rådgiveren gennemgår projekterne isoleret set og tager ikke højde for, hvis du samtidig ændrer på basale eller bærende konstruktioner.


Vi anbefaler dig derfor altid at tage kontakt til vores kompetencepersoner, eller at søge anden professionel rådgivning i forbindelse med dit projekt, før du foretager bestillinger af produkter eller påbegynder arbejder for at sikre, at der ikke opstår skader eller uheld. Derudover er du altid velkommen til at kontakte vores Projektafdeling, der kan hjælpe med tilpassede skitser og kan vejlede dig om, hvordan dit projekt afviger fra de beskrevne standardprojekter, og hvordan de i givet fald bedst muligt udføres.


Det er dit eget ansvar, at arbejde, der kræver autorisation, udføres af en professionel, autoriseret håndværker. Den af Optimera udarbejdede oversigt "Det må du lave selv" over hvilke arbejder, du selv må udføre, er alene vejledende og du skal derfor altid selv undersøge, om dit projekt eller dele heraf kræver bistand fra en professionel, autoriseret håndværker.


Vi anbefaler desuden altid, at du følger producentens vejledning til håndtering og montering af materiale, hvis denne skulle afvige fra vejledningen i Optimera-Rådgiveren.

 

Kontakt os

Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os:
Saint Gobain Distribution Denmark
Park Allé 370
2605 Brøndby
48 78 44 00
kundeservice@optimera.dk


optimera.dk tager forbehold for evt. trykfejl og påkræver sig retten til at annullere et varesalg som er bestilt med en fejlagtig pris, farve, mængde eller lign.

 

Opdateret juli 2014


Hent Optimeras handelsbetingelser som pdf her (dansk)